پرش به محتوا
دسامبر 14, 2010 / ناتور شهر

پشت پرده برکناری تحقیرآمیز متکی

برکناری منوچهر متکی از وزارت امور خارجه برای کسانی که کمترین آشنایی با احمدی نژاد و خلق و خوی او دارند چندان تعجب برانگیز و غیر منتظره نیست. آنچه در این برکناری اندکی مبهم به نظر می رسد زمان برکناری و شیوه آن است. اگر محمود احمدی نژاد قصد برکناری متکی را داشت چرا وی را در زمان برگزاری همایش ایرانیان مقیم خارج و هنگامی که تنش بین وزارت امورخارجه و نهاد ریاست جمهوری به اوج رسیده بود عزل نکرد؟ یا چرا زمانی که متکی رسما اظهارات بقایی را نابخردانه و تضعیف سازمان دیپلماسی کشور خواند و از موازی کاری ها در سیاست خارجه انتقاد کرد بر کنار نشد؟ در واقع چرا احمدی نژاد این زمان و شیوه خاص را برای عزل متکی انتخاب کرد؟

پاسخ این سوال در نگاه اول سخت می نماید اما وقتی به مصاحبه حسين عليزاده، معاون کاردار پيشين سفارت جمهوری اسلامی در فنلاند با رادیو فردا رجوع می کنید که متکی را سهم لاریجانی از دولت معرفی کرده گره مساله به نظر بازشدنی می رسد. مخصوصا که به یاد می آورید که لاریجانی همین دو روز پیش از هاشمی تمام قد حمایت کرد و ضمنا سوال از رئیس جمهور را حق نمایندگان دانست.

در واقع نزدیکی مجدد و تعریف و تمجید لاریجانی از هاشمی همراه با افزایش احتمال احضار احمدی نزاد به مجلس  چنان به او گران آمده است که برای تلافی حتی تا بازگشت متکی صبر نکرده و فی الفور حکم عزل او را صادر و او را در مقابل میزبان خارجی بی حیثت کرده است.(لازم به یاد آوری است که علاوه بر تصدیق حسین علیزاده بر رابطه نزدیک بین لاریجانی و متکی, وی ریاست ستاد انتخابات لاریجانی را در دوره نهم انتخابات ریاست جمهوری بر عهده داشت که این امر نیز مصدق صمیمیت بین متکی و لاریجانی است.)

متکی بی آنکه خود از ماجرا خبر داشته باشد اولین قربانی دور تازه تلاشها برای نزدیک شدن محافظه کاران به یکدیگر و سعی در ترمیم شکاف بین حاکمیت از سوی محافظه کاران  خارج از حوزه دولت است. این که آیا این تلاشها به نتیجه خواهد رسید یا این که تنها قربانیان بیشتری خواهد گرفت چیزیست که در آینده روشن خواهد شد.

  1. فرامرز / دسامبر 15 2010 8:51 ق.ظ.

    اگر سیاست را میدان داد و ستد محسوب کنیم میتوان گفت که دیپلوماسی هیئت حاکمه جمهوری بیمار اسلامی بر مفهوم غیر اخلاقی » دبه » استوار است . نخست بمنظور انتزاع بقا و پیشبرد خواستهای سیاسی تعهداتی میدهند سپس با » سوزاندن مهره » ای از اجرای ان تخطی میکنند . بدون تردید لاریجانی خود با هدف خریدن وقت و جلب رضایت تعهداتی به مسئولین سیاست خارجی اتحادیه اروپا ( خاویر سولانا )داده است . حال رهبر مستاصل ج.ا. با استفاده از رئیس دولت جسور و بی ابرو قصد سرباز زدن دارد . در تائید تحلیل بالا نیز معتقد هستم که این روش ناپسند که لابد انرا سیاست دوگام به پیش و یک گام به پس میدانند در گام بعدی قربانیان بیشتری خواهد گرفت .

بیان دیدگاه